pomysł i ruch: Janusz Orlik / Joanna Leśnierowska
wykonanie: Janusz Orlik
dramaturgia i reżyseria światła: Joanna Leśnierowska
remix dźwięku: Janusz Orlik
scenografia: Marta Wyszyńska
realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
oprawa wizualna: Michał Łuczak
produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Insight poszukuje fizycznej i wizualnej reprezentacji dla emocjonalnych stanów wyalienowania z otaczającej nas rzeczywistości. Umieszczając bohatera w jednocześnie realnej i metaforycznej przestrzeni sceny gęstej od mikro gestów, cieni i głosów, spektakl zderza ze sobą świat zewnętrzny i wewnętrzny oferując nam wgląd w niejednoznaczne, często wszystkim nam bliskie, emocjonalne stany. Przełożone na intensywny język ruchu i obrazu, wciągają nas w pełna napięcia podróż labiryntem ludzkiego ciała dzień po dniu zderzającego się z kakofonią otaczających go bodźców.

Nagroda Specjalna Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla Janusz Orlika i Joanny Leśnierowskiej za najlepszą choreografię przyznana w ramach Polskiej Platformy Tańca 2014.

„Insight” powstał jako kolejna odsłona trwającego od blisko 10 lat artystycznego dialogu między Januszem Orlikiem a Joanną Leśnierowską i jest trzecim solo Janusza w ramach programu Stary Browar Nowy Taniec.

„Siłą tego spektaklu jest koncentracja na ruchu ciała, który wynika bezpośrednio z impulsów wewnętrznych tancerza. (…) Przez kilkadziesiąt minut wnikamy w skomplikowane ludzkie wnętrze, śledząc sposób, w jaki bardzo różne emocje przejmują kontrolę nad ludzkim ciałem, zmieniając się w metafory, które każdy może odczytać zgodnie z własną wrażliwością. Dla jednych Insight może być jednym dniem z życia człowieka, inni zobaczyć w nim mogą syntetyczny obraz ludzkiej egzystencji.”

Marta Seredyńska, Didaskalia

„Widz śledząc specyficzny ruch Orlika zapada niemal w hipnotyczny trans, ciało tancerza wyraźnie odcina się od białego tła sceny, budując w przestrzeni surrealistyczne obrazy, otwarte na indywidualne interpretacje.”

Teresa Fazan, taniecpolska.pl

„Przyspieszenie i spowolnienie, napięcie i miękkość, wydłużanie i powstrzymywanie, stabilność i wahanie, ciągłe balansowanie pomiędzy skrajnościami, przeciwległymi biegunami między innymi biegunami, – wszystko to aplikowane przez tancerza z niemal matematyczną precyzją. Jakby każdy gest najmniejszej nawet części ciała – od oddechu przez mrugniecie oka aż do każdego poruszenia mięśnia – wykonywany był według z góry ustalonego planu. (…) dzięki technicznemu wyrafinowaniu wykonawcy, widz skupia się na swego rodzaju geometrii ciała, która razem z ekspresją i oryginalnością swoich kątów, wektorów, kształtów i sinusoid zachwyca pięknem obrazów, które ewokuje.”

Arlon Souza, VIVADANÇA Festival Internacional